Elektronische controlekaart

Beste collega's,

Vanaf januari 2025 stappen we volledig over naar de elektronische controlekaart eC3.2, een beveiligde online dienst voor werknemers die recht hebben op tijdelijke werkloosheidsuitkeringen (vb. voor je dagen EW)

Dit betekent dat de papieren controlekaart plaatsmaakt voor een gebruiksvriendelijke, digitale oplossing. Zo maken we het voor iedereen eenvoudiger en sneller! 

Waarom deze overstap?

  • Het is wettelijk verplicht vanaf 1 januari 2025. 
  • Je loopt niet langer het risico om je papieren kaart kwijt te raken. 
  • Je krijgt je uitkeringen voor tijdelijke werkloosheid sneller uitbetaald. 
  • En het is een milieuvriendelijke keuze! 🌿 

Hoe werkt het? Je kunt de eC3.2-kaart invullen op je smartphone of 
computer. 

We helpen je graag op weg met een handige instructievideo en duidelijke stappen.  

Wat zijn de volgende stappen? 

  1. Download de eC3.2-app (via de App Store of Google Play) of gebruik de website
  2. Identificeer jezelf met je eID of via de itsme-app. 
  3. Vul vanaf je eerste werkloosheidsdag je elektronische controlekaart in en verstuur deze eenvoudig naar je vakbond of hulpkas. 

Heb je vragen of kom je liever langs voor uitleg? We staan voor je klaar om je hierbij te ondersteunen. Samen zorgen we voor een vlotte overstap naar de nieuwe digitale werkwijze. 

Dank je wel voor je medewerking! 

Hoe identificeer je jezelf voor de eC3.2-kaart?

Voordat je toegang krijgt tot de elektronische controlekaart, moet je jezelf identificeren. Dit kan op verschillende manieren: 

  • Met je eID (Belgische elektronische identiteitskaart) en een kaartlezer. 
  • Via de itsme-app

 Kom je er niet uit? Neem dan contact op met je Team Manager, vakbond of hulpkas voor hulp.

Wat als je nog niet kan overschakelen op de elektronische versie?

Als je nog niet kan overschakelen op de elektronische controlekaart eC3.2, kun je tijdelijk gebruik blijven maken van de papieren controlekaart, maar hiervoor moet je wel een afwijking aanvragen. Dit werkt als volgt (4 stappen): 

  1. Meld het aan je werkgever: 
  1. HR vult het gedeelte in waarvoor zij verantwoordelijk zijn in en bezorgt je het formulier terug.
  2. Je zal een papieren controlekaart ontvangen en moeten invullen 
  3. Vraag een afwijking aan bij het werkloosheidsbureau van de RVA (formulier te vinden op de website van de RVA: Afwijking eC3.2-werknemer | De Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening
  • Vul dit formulier in 
  • Bezorg dit, samen met de 2 andere documenten, aan je vakbond of hulpkas als de maand afgelopen is. 

Let wel op – er zijn wel enkele voorwaarden verbonden: 

  • Je mag de elektronische kaart nog niet eerder hebben gebruikt. 
  • De afwijking geldt maximaal drie maanden. 

Ik ben een grensarbeider of heb geen Belgische eID. Hoe werkt het voor mij?

  • Ben je een grensarbeider met een Rijksregisternummer of BIS-nummer? Dan kun je inloggen met je op Europees niveau erkende identificatie (eIDAS). Opgepast wel: dit werkt alleen op de desktopapplicatie. Voor de mobiele app moet je een digitale sleutel aanvragen bij het bevoegde werkloosheidsbureau van de RVA. 

     

  • Heb je geen Belgische eID? Vraag een digitale sleutel aan bij de gemeente tijdens je inschrijving in het bevolkingsregister of bij je aanvraag van een eID. Je kunt ook contact opnemen met de RVA om je te laten registreren en een digitale sleutel te verkrijgen. 

Wat als je een fout maakt bij het invullen?

Je kan controlekaarten wijzigen, tot op het moment dat ze effectief verzonden zijn. Een verzonden controlekaart kan je niet meer wijzigen. 

Aanpassingen kan je op deze manier aanbrengen:  

  • Kies de dag of periode die je wilt wijzigen. 
  • Selecteer de nieuwe situatie die van toepassing is. 
  • Geef een uitleg over je wijziging en sla deze op. 

De RVA wordt automatisch geïnformeerd over je aanpassing en kan een controle uitvoeren. Zorg er dus voor dat je alles correct invult! 

Wat als ik geen smartphone heb?

Geen probleem! Je kunt de controlekaart ook invullen via de website van de Sociale Zekerheid op je computer. Hiervoor heb je een eID met kaartlezer of de itsme-app nodig om je te identificeren. 

Wat gebeurt er als ik mijn kaart vergeet in te vullen?

Het is belangrijk om de kaart vanaf de eerste werkloosheidsdag correct in te vullen. Als je dit vergeet, kan dit leiden tot vertraging in de uitbetaling van je uitkering. Neem bij problemen direct contact op met je vakbond, hulpkas of met je Team Manager.